top of page

טארט ירקות כפרי שכובש לבבות

עודכן: 16 באוק׳ 2020



מאפה משגע שהופך כל שולחן לחגיגי, עם בצק פריך בטעם אלוהי ומילוי ירקות עשיר. רשימת הרכיבים למילוי הגיעה "ממה שיש בבית", וזהו מוטיב חוזר אצלי בבישול ואפייה- לפני שאני רצה לקנות מצרכים למתכון חדש, אני מסתכלת במקרר, בגינה ובמזווה, במה אוכל להשתמש. במתכון הזה השתמשתי במנגולד ותבלינים מהגינה, בצל ותפו"א שתמיד קל להחזיק לתקופה ארוכה, פטריות וגמבה שכבר חיכו שאתיחס אליהן, ושאריות ממגוון גבינות. הכל נשקל למתכון שקל לעקוב אחריו. מה שאני אומרת כאן הוא, שאם אין לכם בדיוק את המילוי שאני הכנתי, אתם עדין יכולים לאלתר עם ירקות שיש לכם בבית. אתם תופתעו לגלות כמה יצירתיות תצא מכם.

מהמתכון לבצק מתקבלים 2 טארטים, אפשר לקרר/להקפיא חתיכה אחת או להכין חצי כמות. את הבצק אפשר להכין מראש ולשמור במקרר עד יומיים לפני הכנה או במקפיא עד חודש, והוא יהיה מוכן לרגע בו תרצו להשתמש בו.


מתכון בצק טארט

כמות בצק ל- 2 טארטים כפריים של 24 ס"מ. זמן הכנה: 10 דקות. קירור: שעה

רכיבים

280 גר' (כוסות) קמח רב תכליתי

1/2 כפית מלח שולחן

200 גר' חמאה/חמאה טבעונית. לא מלוחה קרה מאוד, חתוכה לקוביות קטנות.

1/4 כוס מי קרח

קורט מלח

להברשה- 1 ביצה או שמן זית



הכנה

1. בקערת מעבד מזון, מערבבים את הקמח והמלח. בכמה פולסים קצרים. אם אין מעבד מזון מכינים בקערה, הוראות בהמשך.

במעבד מזון- מוסיפים את קוביות החמאה. מערבלים בפולסים במהירות עד שחלקיקי החמאה קטנים כמו חתיכות חול קטנות. מוסיפים את מי הקרח, ואז בפולסים מהירים מערבבים כמה פעמים - רק עד שהתערובת מתחילה לרדת מדפנות הקערה ולהצטבר יחד. התערובת עדיין תהיה משוחררת ומפוררת במקצת - זה בסדר. הבצק יתאחד בשלב הבא.

בעבודת ידיים- מוסיפים את קוביות החמאה הקרה. ממוללים את הקמח עם החמאה בין הידיים, כף אל כף כאילו שוטפים ידיים. כך מטמיעים את החמאה בקמח עד שמגיעים למרקם חולי. זה יכול לקחת עד 10 דקות. התוצאה תהיה זהה לזו של מעבד מזון. אם החמאה מתחממת ונמסה בין הידיים יש להכניס את הבצק למקרר ולאפשר לחמאה להתמצק שוב.

2. מעבירים את הבצק לקערה גדולה ולשים אותה מעט כדי לסיים לאחד את הבצק. לאחר ששילבתם את כל הפירורים, יש ללוש פעם או פעמיים כדי להחליק את הבצק מעט, מבלי ללוש יתר על המידה בבצק.

3. מחלקים את הבצק לשניים. אם יש משקל, אפשר לשקול את חלקי הבצק כדי לוודא שהם במשקל שווה או קרוב לשווה. יוצרים מכל חתיכה דיסק בעובי של 3 ס"מ.

אם תוך כדי רידוד נוצרים סדקים, פשוט צובטים את הבצק ביחד ומאחדים אותו כמו פלסטלינה.

מפזרים מעט קמח כדי למנוע הידבקות, עוטפים בניילון ומכניסים למקרר לשעה לפחות או ליומיים. (מוציאים את הבצק מהמקרר 45 דקות לפני שרוצים להשתמש בו, זמן זה יכול להשתנות לפי טמפרטורת החדר שלכם).

4. בזמן שהבצק מתקרר מכינים את המילוי. שרים ורוקדים במטבח. מתכון למילוי בהמשך הפוסט.

5. כשהבצק התקרר והמילוי מוכן ממשיכים. מרדדים את הבצק בעזרת מערוך, מרימים אותו ומקמחים בתחתית בכל פעם, ומסובבים ¼ סיבוב. זה עוזר למנוע מהבצק להידבק וליצירת עיגול כמה שניתן. ממשיכים כך עד שמגיעים לעיגול בצק בעובי של 1/2 ס"מ. מעבירים את הבצק לתבנית עם נייר אפייה.


6. מרכזים ביחד את כל חומרי המילוי. משאירים 3-4 ס"מ של רווח מהשוליים של הבצק ללא המילוי.

מורחים שכבה דקה ממרח כוסברה עשיר ישירות על הבצק. מפזרים צ'דר ופרמז'ן מגורד באופן שווה. מפזרים את המילוי של בצל, עלי מנגולד, פטריות וגמבה על הגבינות. מסדרים את פרוסות הארטישוק ירושלמי כמו שטיח על המאפה. מסימים במעט גבינת פרמז'ן/מוצרל



7. מקפלים את שולי הבצק על המילוי בצורת מניפה. אם נוצרים קרעים, צובטים את הבצק כדי שיתאחד. אם הבצק התחמם יהיה קשה לקפל את הבצק בלי שיקרע, במצב זה מכניסים את המאפה למקרר עד שהבצק מתמצק ושאפשר לעבוד איתו שוב.

8. טורפים ביצה עם מעט חלב או מים להברשה או מברישים עם שמן זית.

מברישים את הבצק, גם מתחת לקפלים. בוזקים על הבצק מעט עשבי תיבול יבשים, גבינה מגוררת או מלח גס- כדי שידבק לבצק. אופים עד שהמאפה מזהיב מכל הכיוונים, גם בתחתית (להרים ולבדוק בעדינות).

זמן אפייה 40-50 דקות. 200 מעלות צ'.

מקררים לגמרי ומגישים. *מקררים על מנת שהמאפה לא יתפרק לפירורים.




מילוי ירקות

5 עלי מנגולד קצוצים

בצל בינוני חתוך לפרוסות, מוקפץ במחבת

גמבה אדומה בינונית חתוכה לרצועות, מוקפצת במחבת

4 פטריות קטנות או חצי פטרייה ענקית- חתוכה לפרוסות ומוקפצת במחבת

30 גר גבינה כחולה

40 גר' גבינת צ'דר (אפשר לגוון בגבינות לפי טעם אישי)

30 גר' גבינת פרמז'ן

1 תפו"א או ארטישוק ירושלמי חתוך לפרוסות דקות מאוד (רצוי במנדולינה)

3 ענפים עלי אורגנו

מלח פלפל לפי הטעם


הכנה של ירקות

בזמן שהבצק מתקרר מכינים את המילויץ

משחימים בצל על מחבת חמה עם מעט שמן לטיגון, מוסיפים גמבה ופטריות. מעבירים את הירקות המוקפצים לקערה. מוסיפים את המנגולד הקצוץ, עלי אורגנו, מתבלים במלח ופלפל. ממשיכים לפי ההוראות במתכון למעלה.


bottom of page