top of page

ריבת תפוז סיני מהעץ בחצר ומאפה בצק עלים עם בטטה



כל שנה עץ התפוז סיני מתמלא תפוזונים עד שהענפים מתקמרים ונוטים לאדמה מכובד הפרי. אני אוהבת למשוך עד סוף העונה כדי שהתפוזים יהיו כמה שיותר מתוקים, יש בזה גם סיכון (בהגזמה) כי חלק מהתפוזים יכולים להיות בשלים מדי עם מרקם חלול וספוגי. לכן צריך למצוא את התזמון המושלם.

עכשיו, אני יודעת שפתחתי תיבת פנדורה כשהתחלתי עם תפוז סיני, ועוד כשהמשכתי לריבת תפוז סיני. כשזה מגיע לנושא התפוז הסיני, יש כאלה שמתעבים אותו ויש כאלה שמעריצים אותו, וכשהפרי בעונה הם יעשו הכל כדי להשיג קילוגרמים ממנו. אני מאלה שיש להם שני עצים מאוד יפים בחצר, לא אני שתלתי אותם אלא הורי ואם זה היה תלוי בי לא בטוח שהיו נמצאים שם היום. אבל בכל מקרה הם באמת עצים יפים (אני גם נהנית לגזום וטפח אותם) שמניבים פרי טעים .

כשמגיעה העונה והעצים מתמלאים פרי אני לא מסוגלת להתעלם מהם והדבר היחיד שעולה על דעתי להכין מהם הוא ריבה. קודם כל כי להפוך אותם למתוקים זו כבר התחלה טובה. וגם כי ריבה אפשר להחזיק למשך שנה שלמה וזה קסום בעיני. בעודי כותבת אני חושבת שכנראה אפשר גם לכבוש ולהתסיס תפוז סיני, אז יש לאן לשאוף.

אז הכנתי שתי נגלות של ריבה, חילקתי לכל מי שרק אפשר ועוד נשארו תפוזים על העץ. כנראה יהיה עוד סיבוב של ריבה או שמא כבושים?

את הריבות שלי אני אוהבת לתבלן, ובריבה הזו הוספתי- ג'ינג'ר טרי, אגוז מוסקט, עלי דפנה, מקלות קינמון, צ'ילי חריף, פלפל אנגלי טחון, כוכב אניס. יצא פצצה! אני לא סתם אומרת, אפילו כמה כאלה מהחבורה שלא רוצים לשמוע על תפוז סיני, אהבו והתפלאו, התפלאו ואהבו.

מה אתם ממש רוצים לדעת על הכנת ריבת תפוז סיני?

אתם רוצים לחלוט את התפוזים לפני שמתחילים, אל תחשבו בכלל לוותר על השלב הזה! ולעצלנים מביננו (אני) יש לי קיצור דרך. הכל במתכון😊



מתכון:

ניתן לשנות את הכמויות לפי משקל התפוזים שברשותכם.

4 ק"ג תפוזים לפני חליטה (הסבר במתכון)

סוכר- 70% ממשקל התפוזים אחרי חליטה, יוצא בסביבות 2 ק"ג (כדאי לעבוד עם משקל דיגיטלי)

3 מקלות קינמון

1 כפית פתיתי צ'ילי חריף

1 כפית פלפל אנגלי טחון

חתיכת ג'ינג'ר טרי מקולף 2 ס"מ עובי

½ כפית אגוז מוסקט מגורד

3 עלי דפנה

5 כוכבי אניס

קורט מלח




הוראות הכנה:

1. שוטפים את התפוזים היטב מאבק ולכלוך.

2. מביאים לרתיחה סיר מים לחליטה. כדאי למדוד את כמות המים שמרתיחים כך שכאשר התפוזים יכנסו, המים לא ישפכו החוצה.

3. בזמן שהמים מתחממים, חורצים את התפוזים פס אחד שחודר את הקליפה. אפשר בשלב הזה להוציא חרצנים החוצה. אני התעצלתי.

4. כשהמים רותחים מכניסים את התפוזים לסיר ומאפשרים להם לשהות שם כ- 5 דקות. (להבדיל ממתכונים שמבקשים לחלוט פעמיים, אני חולטת פעם אחת ארוכה וזה עובד מצוין). בזמן הזה חלק מהמרירות שבפרי יוצאת והקליפה הופכת ממבריקה לדהויה. הצבע המבריק הוא של השמנים הארומטיים שהם גם מרירים.

5. מוציאים את התפוזים בעזרת כף מחוררת אל קערה עם מסננת.

6. שוקלים את התפוזים אחרי החליטה.

7. מוסיפים סוכר- אני מוסיפה 70% ממשקל התפוזים אחרי חליטה. כך שאם שקלתם 1 קילו תפוזים אחרי חליטה, יש להוסיף 700 גרם סוכר. אפשר להוסיף פחות, יתכן שהריבה לא תחזיק הרבה זמן מחוץ למקרר.

8. מכניסים לסיר גדול את התפוזים, סוכר, תבלינים ומבשלים על אש נמוכה- בינונית.

9. כהסיר מגיע לרתיחה עדינה, מנמיכים כך שיהיה בעבוע עדין, וממשיכים בבישול עוד שעה וחצי.

10. מכבים את האש ונותנים לריבה להתקרר ולשבת ללילה (לפחות 8 שעות). אני עשיתי את זה וזה יצא מהמם. אם לא רוצים להמתין מדלגים לשלב 11- שלב הצנצנות.

11. ביום למחרת מביאים את הסיר שוב לרתיחה עדינה. מכבים ומיד מכניסים לצנצנות מעוקרות ויבשות. מוודאים ששולי הצנצנת נקיים מריבה כדי שלא יוצר עובש וסוגרים בעוד הריבה חמה. שוטפים את הצנצנת מריבה שאולי נשפכה עליה. מאחסנים במקום קריר וחשוך. אחרי הפתיחה לשמור במקרר.


כמה דברים שכדאי לדעת:

* כדאי לעקר את הצנצנות מראש כדי שיספיקו להתייבש.

* מכניסים את הריבה לצנצנות כשהיא רותחת וסוגרים מיד.

* שימו לב לתבלינים ששמתם בסיר- להיזהר לא לנשוך אותם, כדאי לידע את מי שאוכל שיש תבלינים קשים בריבה, או שמוציאים אותם מראש.

* יש מיליון ואחת דרכים להכין ריבה וכל מה שמסביב, אם שמעתם על דרך אחרת, נהדר, תלכו עם מה שטעים ועובד לכם.

257 צפיות0 תגובות
bottom of page